Maandag 3 aug 2015

4 augustus 2015 - Wieliczka, Polen

Het weer 20-25 gr halfbewolkt
slecht geslapen vanacht door misselijkheid en buikklachten. De zuurkool lag zwaar op de maag.
S ochtends
Geen Ontbijt voor mij
gebeld met de anwb en een renaultgarage gezocht. Gisterenavond bleek dat er iets heel erg aan t rammelen aan de auto. Wrs de ophanging wielen of remschijven. Pech dus oftewel panne zoals de poolse renaultgarage het noemde. Vandaag hadden ze geen tijd maar morgen wel. Ik heb de auto laten staan en vervangend vervoer geregeld. Superservice van garage liwosky in krakow. Eigenlijk zou dit onze vertrekdag zijn naar Praag. Als alternatief maar naar de zoutmijn gegaan in wieslicka. 10 km van krakow. Supertoeristisch gebeuren

S middags
Lunch geen honger naag nog steeds van slag. 1230 tijdslot om met de groep met engelse gids naar beneden te gaan 40 trappen 100- 130 meter. Er zij. 9 ondégrondse zout mijn ergages en wij bezoeken alleen de bovenste 3.
Bijzonder lange gangenstellles als grotten en gestut door boomstammen van eiken.
Het zout slaat op de granietensteenlaag waardoor het meer weg heeft van een grottenstelsel. 3 meertjes en 4 enorme ruimtes zijn ingedieeld als restaurant. Bioscoop en zelfs een cathedraal. Verder hebben kunstenaars standbeelden van belangrijke polen gemaakt en voor de kinderen overal dwergjes als een efteling atractie. Na 3 uur rondleding eindelijk richting de uitgang. Gelukkig met de officiele lift voor personeel. Een ouderwtse kooi zo groot als ons toiletruimte en dan met 10 man naar boven. Als haringen in een tonnetje. Blij om er weer uit te zijn.
Garage belde vervolgens om tte melden dat de auto al klaar was. Bleek i wiel los te zitten waardoor de auto niet meer gebskanceerd wS. Even vastgezet en klaar. Kostte 21 ztl ongeeer 6 euro maar wel de vervangende auto betaald 50 euro. Zijn ee goed vanaf gekomen.

S avonds
Boodschappwn gedaan bij de carre four en corno ging Avondeten maken.
Ik was kapot en ben gaan slapen direct 3 uur aaneen
Km vervolgens om 2100 echt Naar bed te gaan